|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antal enkelturer
inrikesflyget 2002-2007 samt med Färjeflygsförslaget |
|
|
|
|
Flygplans- |
|
Prognos |
Förslag |
|
Linje |
typ |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Färjeflyget |
|
|
Arlanda |
Fokker 50 |
6 271 |
5 375 |
4 618 |
4 552 |
4 243 |
2 562 |
2 562 |
|
|
Saab 2000 |
|
286 |
286 |
|
|
Avro RJ100 |
|
520 |
520 |
|
|
|
|
Bromma |
Fokker 50 |
|
3 186 |
3 186 |
|
|
Saab 340 |
7 981 |
9 151 |
7 224 |
6 034 |
6 105 |
|
|
|
|
|
Växjö |
Fokker 50 |
|
1 960 |
|
|
|
|
Övriga |
Fokker 50 |
200 |
200 |
200 |
200 |
300 |
400 |
400 |
|
|
Jetstream 32 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
|
|
Summa |
|
15 052 |
15 326 |
12 642 |
11 386 |
11 248 |
7 554 |
9 514 |
|
|
Källa för åren
2002-2006 |
|
LFV redovisar antal landningar
per flygplats i inrikes linjefart. Denna statistik är avstämd mot total-. |
|
summorna per år ovan. Antal
enkelturer är lika med antalet landningar gånger två. (Varje flygplan |
|
som landar startar också!). |
|
LFV publicerar däremot ingen
statistik för vilken fastlandsflygplats som flyget kommit ifrån, ej heller |
|
någon fördelning på
flygplanstyp. För denna studie har LFV Visby flygplats tagit fram |
|
ungefärlig
procentfördelning på Arlanda respektive Bromma och för respektive år och
flygplatstyp. |
|
Jag har först uppskattat
antalet flygningar per år till andra flygplatser än Arlanda och Bromma,
därefter |
|
har resterande turer fördelats
enligt den procentnyckel jag fått från LFV. |
|
|
Flygningar på övriga linjer
2002-2006 har utförts både med Saab340 och Fokker50. Detta är inte |
|
särredovisat
här utan alla flygningar har beräknats som Fokker50. Koldioxidutsläppet från
det |
|
mindre flygplanet Saab340 är
lägre än för Fokker50. Det finns alltså här ett litet fel, utsläppen |
|
borde vara något mindre, men
det spelar ingen roll för slutresultatet. |
|
|
Med andra ord, totalsumman är
exakt, fördelningen på fastlandsflygplats är ungefärlig. Vad som är |
|
mycket översiktligt beräknat
är turerna till andra inrikes flygplatser än Bromma och Arlanda. Men de |
|
är så få i sammanhanget att
eventuellt fel inte påverkar koldioxidberäkningarna. |
|
|
Källa för år 2007 |
|
Till skillnad från
färjetrafiken fastställs turlistorna inte årsvis i förväg, utan de anpassas
löpande utifrån |
|
efterfrågan. Därför är det en
prognos för 2007 som publicerats. Prognosen bygger på de trafikeringsplaner |
|
som
är kända i maj 2007. Uppgifterna kommer från Skyways och Gotlandsflyg. |
|
Jag
kommer löpande att revidera uppgifterna allteftersom året går. Det är möjligt
att årstotalen |
|
blir högre än vad som här
redovisats. I CO2 har flyget minskat år från år, mycket på grund av övergång |
|
till effektivare
trafiklösningar. Den här progonsticerade minskningen av CO2 från 2006 till
2007 blir |
|
eventuellt inte så stor som
här visats. |
|
|
|
Koldioxidutsläpp
inrikesflyget 2002-2007 samt enligt färjeflygsförslaget |
|
|
|
|
Ton CO2-utsläpp per år, linje och flygplanstyp |
|
Flygplans- |
CO2 ton per |
|
Prognos |
Förslag |
Linje |
typ |
enkeltur |
2002 |
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Färjeflyget |
|
Arlanda |
Fokker 50 |
1,6 |
10
320 |
8 845 |
7 600 |
7 491 |
6 982 |
4 216 |
4 216 |
|
Saab 2000 |
1,7 |
|
490 |
490 |
|
Avro RJ100 |
3,2 |
|
1
668 |
1
668 |
|
|
|
Bromma |
Fokker 50 |
1,3 |
|
3
989 |
3
989 |
|
Saab 340 |
0,9 |
7 416 |
8
503 |
6
712 |
5
607 |
5
673 |
|
|
|
|
Växjö |
Fokker 50 |
1,6 |
|
3 136 |
|
|
|
Övriga |
Fokker 50 |
2,0 |
400 |
400 |
400 |
400 |
600 |
800 |
800 |
|
Jetstream 32 |
1,0 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
600 |
|
Summa |
|
18
736 |
18
348 |
15
312 |
14
098 |
13
855 |
11
763 |
14
899 |
|
Summa avrundat till
kiloton |
18,7 |
18,3 |
15,3 |
14,1 |
13,9 |
11,8 |
14,9 |
|
Källa för
CO2-utsläpp på Arlanda och Bromma |
|
Skyways
tekniska avdelning har redovisat medelförbrukning i liter flygbränsle på
respektive linje och för de fyra |
förekommande
flygplansmodellerna enligt tabellen nedan. Av tabellen framgår också hur
CO2-utsläppen beräknats |
från bränsleförbrukingen |
|
|
|
Medel- |
|
|
|
Flygplans- |
förbr liter |
Dito |
CO2- |
Avrundat |
|
Linje |
typ |
per flygn |
kg |
utsläpp kg |
till ton |
|
|
Arlanda |
Fokker 50 |
673 |
532 |
1646 |
1,6 |
|
|
Saab 340 |
500 |
395 |
1223 |
1,2 |
|
|
Saab 2000 |
700 |
553 |
1712 |
1,7 |
|
|
Avro RJ100 |
1312 |
1036 |
3208 |
3,2 |
|
|
|
|
|
Bromma |
Fokker 50 |
512 |
404 |
1252 |
1,3 |
|
|
Saab 340 |
380 |
300 |
929 |
0,9 |
|
|
|
Densitet flygbränsle |
0,79 |
|
Emissionsfaktor
flygbränsle, kg CO2 per kg bränsle |
3,10 |
|
|
Källa för
CO2-utsläpp tänkt Växjölinje enligt färjeflyget |
|
Distansen är densamma som
Visby-Arlanda. Samma värde som för Arlanda |
|
har använts. |
|
|
Källa för
CO2-utsläpp övriga linjer |
|
En enkel överslagskalkyl har
gjorts. Direktflygs linje trafikeras av Jetstream 32. I kalkylen har ungefär |
|
samma värde som för Saab340 på
Bromma använts. Detta är antagligen mycket för högt, Jetstream |
|
är ett mycket mindre flygplan,
men antalet flygningar är få så det påverkar inte slutresultatet. |
|
|
För övriga linjer har
CO2-utsläppet 2,0 använts genomgående utifrån en ungefärlig skattning av |
|
de övriga linjernas längd samt
för Fokker 50. Detta är också i överkant men antalet flygningar är få |
|
så det påverkar heller inte
slutresultatet. |
|
|
|
Tillbaka |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|